top of page

MACHU PICCHU | 4 DAAGSE INCA JUNGLE TREKKING

We zijn al een paar weken in Cusco om Spaans te leren en dit weekend gaan we eindelijk naar Machu Picchu! We hebben lang nagedacht over hoe we dit zouden doen. We zijn geen echte wandelaars en vinden de echte Inca Trail ook wel erg duur dus komen uit bij de 4 daagse Inca Jungle trekking. Dat houdt in: 1 dag mountainbiken, 2 dagen lopen en 1 dag Machu Picchu. Een perfecte combinatie!

Dag 1: Mountainbiken

Om 7.45 uur worden we opgehaald en met een busje naar de bergpas Abra Malaga op 3300m gebracht. Vanaf hier gaan we mountainbiken. Onderweg in de bus word het alleen steeds mistiger, tot we helemaal niks meer zien. En het is ook nog regenachtig en ijskoud!! Maar goed, we hebben geen keus en moeten toch beginnen aan de afdaling.

De tocht duurt een uurtje of 5, en de weg gaat grotendeels naar beneden dus we hoeven niet veel te trappen. In het begin is alles asfalt, dus nog makkelijker. Na een lunchstop gaan we verder op een onverharde weg. Deze weg is vol met stenen en gaten, dus na een paar uur hobbelen gaat dat wel pijn doen! Maar goed, toch genieten we van de omgeving en de dorpjes waar we doorheen fietsen. Dit is wel echt het Peruaanse leven.

In de avond komen we aan bij het dorpje Santa Maria en leren we de rest van de groep eindelijk een beetje kennen: Laura en Miguel uit Argentinië, Thai uit Mexico en nog een Israelisch stel. En uiteraard hadden we Angel, onze gids. Dus bij elkaar een leuke groep. Het hostel heeft helaas geen warm water en onze kamer zit vol met spinnen, dus we gaan maar snel slapen! Angel zegt dat hij ons de volgende dag om 6 uur wakker komt maken.

Dag 2: Heel veel regen

Rond 6 uur worden we wakker en regent en onweert het keihard. En uiteraard geen Angel. We staan toch maar op en zijn zo als eerste klaar. Angel komt uiteindelijk pas na half 7 aanzetten. Omdat het zo regende vond hij dat we wel wat later konden vertrekken. Fijn dat wij dat ook wisten!

Tegen een uur of 7 vertrekken we eindelijk en helaas regent het nog steeds. Dus wij onze plastic ponchos aan en lekker door de blubber de bergen in. En dat is zwaar! We moeten vandaag 8 uur lopen en de eerste paar uur gaat alleen maar omhoog. We beklimmen 2 bergen van zo´n 1800m hoog. En dat in de regen en met een zware rugzak op. Halverwege word het gelukkig beter. De zon begint te schijnen en het pad loopt steeds meer naar beneden.

Angel heeft ineens een leuk idee, hij verft rode strepen op ons gezicht. We lijken wel een stel Indianen en iedereen kijkt ons raar aan! Maar het is wel gezellig en na 8 lange uren komen we eindelijk bij de hot springs van Santa Teresa aan. Heerlijk een uurtje of 2 badderen in warm water. Daarna door naar ons hostel. Deze is gelukkig beter dan de vorige. ´s Avonds gaan we met z'n allen uit eten en naar de plaatselijke discotheek (en ook de enige). Totaal anders dan in Cusco, maar wel leuk.

Dag 3: We kunnen niet meer

Dag 3 begint met een wandeling van 6 uur. Het eerste gedeelte zou 3 uur zijn, maar we lopen zo lekker door dat we het in 2 uur doen. Daarna even stoppen om te lunchen en beginnen we aan de laatste 3 uurtjes lopen. Dit laatste stuk gaat over de trein rails.

Het begin gaat erg lekker en we lopen vooraan. Na een tijdje word het toch wel moeilijker. Overal liggen stenen en de balken van de rails liggen te ver uit elkaar, onze voeten en benen gaan steeds meer pijn doen. Het laatste stuk liggen we dus ver achter en slepen we ons echt voort. Tegen de tijd dat we bij het dorpje Aguas Calientes aankomen, kunnen we geen stap meer zetten. We gaan vroeg slapen, want morgenochtend willen we om 4.30u naar Machu Picchu lopen.

Dag 4: Yes Machu Picchu!!

Machu Picchu gaat om 6 uur open en het moet 1 a 1.5 uur lopen zijn. Het plan is dus om om 4.30u te vertrekken, maar al voor die tijd begint de rest van onze groep zenuwachtig te doen. Ze zijn bang dat we te laat komen en dus vertrekken ze alvast. Wij vertrekken uiteindelijk om 4.45u. We moeten omhoog de berg op en dat zijn heel wat trappen. Best zwaar nog!

Eenmaal boven krijgen we een rondleiding van 2 uur. En het is prachtig hier! Meestal is het bewolkt of mistig daarboven, maar we hebben de hele tijd zon. Het is heel apart om te zien hoe een heel dorp bewaard is gebleven. En vooral de verhalen van hoe de Inca´s daar leefden, zijn erg interessant. Na de rondleiding mogen we nog even zelf rondkijken.

Van tevoren hebben we ook al een kaartje voor Wayna Picchu gekocht. Deze berg ligt nog hoger en dus heb je een mooi uitzicht over Machu Picchu. Dat was pas echt een klim. Geen idee hoe we boven gekomen zijn, maar het is gelukt!

En het uitzicht is inderdaad nog mooier. Na een uurtje daar gezeten te hebben, klimmen we terug naar beneden. We gaan terug naar Aguas Calientes, maar dit keer mooi met de bus. Het lopen hebben we nu wel gezien!

Om 18.00 uur gaat onze trein terug naar Cusco. In Ollantaytambo moeten we uitstappen om verder met de bus te gaan. Maar wat blijkt, onze namen staan niet op de lijst. Dus ze willen ons niet meenemen! Wij bellen snel met onze gids en na wat discussie mogen we toch mee. Pas tegen 22.00 uur komen we in Cusco aan en zijn we ook helemaal op. Het waren 4 hele zware dagen, maar ook zeker de mooiste!!